The Skills Leaders Need at Every Level

A few weeks ago, we were asked to analyze a competency model for leadership development that a client had created. Its was based on the idea that at different points in their development, potential leaders need to focus on excelling at different skills. For example, in their model they proposed that a lower level manager should focus on driving for results while top executives should focus on developing a strategic perspective.

Intuitively, this makes sense, based as it is on the assumption that once people develop a skill, they will continue to exercise it. But, interestingly, we don’t apply it in athletics; athletes continue to practice and develop the same skills throughout their careers.  And as we thought about the excellent senior executives we have met, we observed that they are, in fact, all very focused on delivering results, and many of the best lower level managers are absolutely clear about strategy and vision. This got us to wondering: Are some skills less important for leaders at certain levels of the organization? Or is there a set of skills fundamental to every level?

Source: blogs.hbr.org

Jack Zenger and Joseph Folkman on @HarvardBizz: skills #leaders need.

See on Scoop.itAbout leadership

About kwalitisme

Een eigenwijze, dwarse, innovatieve denker. Een echte Child of the sixties, anti autoritair, liberaal, republikein maar verantwoordelijk. En is ervan overtuigd dat het teruggeven van eigen verantwoordelijkheid aan burgers veel zal verbeteren. Business Innovator. Ambassadeur van 'Use Your Own'. Ruim 30 jaar IT ervaring en nog steeds verbaasd over hoe slecht IT gebruikt wordt. IT zou vanuit de gebruikers moeten komen, niet opgelegd aan gebruikers. Maar niet alleen geïnteresseerd in IT. Ook financieel economisch groot voorstander van andere montaire systemen, niet gebaseerd op geld als handelsmiddel, maar gebaseerd op waarde. Kwaliteit is zijn passie: organisatie die gedreven worden door het leveren van echte kwaliteit van hun producte of diensten, zijn de organisaties die het verschil gaan maken en uiteindelijk overleven. Daarom nu Kwalitist, en een onderneming genaamd 'Kwalitsme': het opnieuw inhoud geven aan kwalititeit.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s