Het ultieme sabotage toestel

Huawei Ascend P7

Mijn vrouw is toe aan een nieuwe smartphone. De Huawei Ascend P7 past precies bij haar eisen en wensen. En dat voor een redelijke prijs. Natuurlijk, liever had ik gezien dat ze een OnePlus One zou nemen maar die is net een maatje te groot voor vrouwelijk gebruik.

Het toestel besteld en een dag later ontvangen. Prima toestel. Ziet er goed uit, ligt goed in de hand alleen is de eigen interface natuurlijk weer net wat afwijkend van standaard Android. Maar niettemin toch wel werkbaar.

Omdat haar oude toestel een gewone SIM kaart heeft en de Huawei een mini SIM kaart nodig heeft, kon die nog even niet omgezet worden. Maar via WiFi kan het nieuwe toestel in ieder geval wel al ingericht worden.

Aangemeld op ons thuisnetwerk, apps geïnstalleerd, account settings overgenomen, na een half uurtje was het toestel gereed voor gebruik. Alleen de ringtone moest nog even overgenomen worden. De makkelijkste manier is dan Bluetooth te gebruiken. Dus Bluetooth aangezet op de Ascend. Dat gaf wat problemen: de WiFi verbinding die het toestel tot dan toe prima had, viel weg. En kwam niet meer terug. Hij bleef aanmelden en verifieren op het Access Point om meteen daarna weer weg te vallen.

Uiteraard was mijn eerste reactie: een bug in de Bluetooth werking. Bluetooth uitgezet, toestel hard gereset en weer proberen op WiFi te komen. Maar dat bleef instabiel. Af en toe verbinding, maar veel wegvallen. Vreemd. Omdat het al vrij laat was besloten om dat de volgende dag maar eens verder te onderzoeken en de Huawei volledig uit gezet en weggelegd.

Even later merkte ik dat mijn eigen smartphone óók de WiFi verbinding kwijt was. En niet alleen de WiFi verbinding, ook de provider verbindingen (GSM, 3G, HSPDA) waren weg. En mijn laptop was de WiFi verbinding ook kwijt.

Ik ging ervan uit dat dit toch een gevolg was van de Bluetooth van de Ascend en resette het Access Point. Geen verbetering. WiFi bleef onbeschikbaar. Nog een keer resetten, hard resetten met de factory settings, niets hielp. Gelukkig had ik na enige resets van mijn smartphone wel weer verbinding met het provider netwerk en omdat het inmiddels bedtijd was heb ik het maar even gelaten zo als het was.

De volgende dag het Access Point losgekoppeld en via een directe aansluiting op mijn laptop aangesloten om te zien of ik erbij kon komen. En ja, ik kon erbij komen, software resetten en toen werkte het AP weer. Geen idee wat er mis was, maar mogelijk was het AP de oorzaak ervan dat de Ascend de WiFi verbinding steeds verloor en was het louter toeval dat dit gebeurde op het moment dat op de Ascend Bluetooth aangezet werd. Ik plaatste het AP terug op zijn plaats en: het werkte niet meer. Weer losgekoppeld, aangesloten op mijn laptop maar ik kreeg geen verbinding meer. Het WiFi signaal komt wel op, maar op een of andere manier de Ethernet poorten waarmee het AP verbinding moet maken met het netwerk, en dus de DHCP/DNS server, niet. Heel vreemd.

Omdat ik toch echt WiFi nodig heb maar een nieuw AP besteld. Een Asus dit keer. Die geinstalleerd en werkend gemaakt en ik had weer een prima WiFi dekking en alle apparaten deden het weer zoals bedoeld.

Een paar dagen daarna kregen we de mini SIM. Tijd dus om de Ascend weer te pakken. Aanmelden op het nieuwe WiFI netwerk, de SIM kaart erin, provider selecteren, het werkte allemaal zoals het hoort. En dan nog even Bluetooth aanzetten om de ringtone alsnog over te zetten. Bluetooth aan, en op dat moment vielen alle WiFi verbindingen weg en verloren de drie aanwezige smartphones hun provider verbindingen. Dat is geen toeval meer. Onmiddellijk de Ascend uitgezet. Daarna alle smartphones weer resetten om de provider verbindingen terug te krijgen. Dat duurde ongeveer 15 minuten voordat die weer terug waren.

Daarna het nieuwe Asus AP resetten. WiFi kwam wel op, maar een verbinding met internet niet. Het modem (glasvezel xs4all) waarop het AP was aangesloten resetten: het bleek geen connectie met xs4all meer te hebben. Dat mocht niet baten. Uiteindelijk de stekker van de glasvezelbox er maar uitgetrokken en die gereset, daarna nogmaals het modem gereset en toen was de internet connectiviteit weer hersteld. En kon alles weer werken.

Een zeer destructieve implementatie van Bluetooth op die Huawei Ascend dus. Eentje die ik nog nooit meegemaakt heb. Natuurlijk, Bluetooth is ook een radiosignaal en als er een verkeerde aansturing van de Bluetooth zender is (teveel vermogen of zoiets) kan dat storing geven op andere radio signalen. Maar dat dit tot gevolg heeft dat toestellen hun provider verbinding volledig kwijtraken, dat WiFi accesspoints volkomen ontregeld raken (en mogelijk defect raken), dat modems hun glasvezel connectie kwijt raken, dat is volstrekt nieuw voor mij.

Huawei heeft hiermee wel het ultieme sabotage toestel gemaakt. Je gaat naar een instelling/bedrijf of wat dan ook dat je eens flink wilt ontregelen, zet Bluetooth aan en in de directe omgeving (denk zo’n 30 meter) vallen alle verbindingen weg en is uren werk nodig om alles weer aan de gang te krijgen. Wel even zorgen dat je eigen toestel op dat moment niet in de buurt is….

About kwalitisme

Een eigenwijze, dwarse, innovatieve denker. Een echte Child of the sixties, anti autoritair, liberaal, republikein maar verantwoordelijk. En is ervan overtuigd dat het teruggeven van eigen verantwoordelijkheid aan burgers veel zal verbeteren. Business Innovator. Ambassadeur van 'Use Your Own'. Ruim 30 jaar IT ervaring en nog steeds verbaasd over hoe slecht IT gebruikt wordt. IT zou vanuit de gebruikers moeten komen, niet opgelegd aan gebruikers. Maar niet alleen geïnteresseerd in IT. Ook financieel economisch groot voorstander van andere montaire systemen, niet gebaseerd op geld als handelsmiddel, maar gebaseerd op waarde. Kwaliteit is zijn passie: organisatie die gedreven worden door het leveren van echte kwaliteit van hun producte of diensten, zijn de organisaties die het verschil gaan maken en uiteindelijk overleven. Daarom nu Kwalitist, en een onderneming genaamd 'Kwalitsme': het opnieuw inhoud geven aan kwalititeit.

Leave a Reply

